Často kladené otázky

V případě jakýchkoliv dotazů a přípomínek k mojeID pište na emailovou adresu podpora@mojeid.cz nebo volejte technickou podporu sdružení CZ.NIC, správce registru domén +420 222 745 111 (non-stop).


Registrace

Přihlášení

PINy

Heslo

Změna údajů

Certifikát

Zrušení účtu

Validace

mojeID a domény

Cena

Doménový prohlížeč

Jiné časté dotazy


Jak poznám, zda poskytovatel služby podporuje mojeID?

Vyhledejte na stránkách poskytovatele služby odkaz na přihlášení pomocí mojeID nebo OpenID. Přihlášení bývá zpravidla označeno některou z těchto ikon:

logo Podporuje mojeID logo OpenID

Podrobný návod, jak se přihlásit pomocí mojeID, naleznete zde.

Jaký je rozdíl mezi službami OpenID a mojeID ?

MojeID je služba postavená na technologii OpenID. Vyvinulo ji sdružení CZ.NIC, aby usnadnilo uživatelům práci především s českými internetovými službami. S účtem mojeID se můžete přihlásit i na služby, které umožňují přihlášení pomocí OpenID. Při přihlašování přes OpenID použijete název Vašeho účtu ve tvaru nazevmehouctu.mojeid.cz. Vice informací o sdružení CZ.NIC naleznete zde.

Jak vytvořit nový účet?

Na této stránce vyplňte povinné položky a klikněte na tlačítko Založit účet. Tvar čísla mobilního telefonu musí být v podobě: +420.111111111 nebo +421.111111111. Číslo pevné linky pro zaslání PIN2 bohužel nelze použít.

Prosím ověřte zadané údaje pečlivě. Pro identifikaci účtu je totiž potřeba zadat PIN kódy. PIN1 Vám dorazí na e-mail uvedený při registraci, PIN2 formou SMS (doručení může operátorovi chvíli trvat, obvykle je však okamžité), PIN3 zasíláme prostřednictvím České pošty.

Pro aktivaci účtu vložte PIN1 a PIN2 do patřičných polí a vyplňte způsob přihlašování (heslo, jednorázové heslo – OTP, certifikát, autentikátor). Heslo musí mít minimálně 8 znaků. Certifikát je v tuto chvíli akceptován pouze od těchto certifikačních autorit:

  • Česká pošta, s. p.
  • První certifikační autorita, a. s.
  • eIdentity, a. s.

Překlepl(a) jsem se v názvu účtu, údaje jsou ale jinak správně, lze to nějak opravit?

Název účtu měnit nelze. Je však možné založit si nové mojeID, s novým názvem, a to zde. Pokud budete chtít použít tentýž telefon a/nebo e-mail, který jste zadali v účtu s chybně zvoleným jménem, je potřeba počkat měsíc od zadání PIN1 a PIN2, kterým jste účet s chybně zvoleným názvem aktivovali. Jestliže jste ještě neaktivovali účet, pak si stačí založit nový.

Jak vytvořit účet z centrálního registru?

Na registrační stránce vyplňte svůj identifikátor kontaktu. V případě, že jej neznáte, nechte si zobrazit údaje z registru, nebo vložte jméno domény do vyhledávání v registru na této adrese (v podobě vasedomena.cz). Jakmile vyplníte identifikátor kontaktu, klikněte na Založit účet.

Identifikátor kontaktu (jméno účtu mojeID) nelze měnit. Pokud je nezapamatovatelný nebo není ve vyhovující podobě, zaregistrujte si nový účet. Následně požádejte svého registrátora domény o změnu kontaktu (bude se jednat o změnu držitele, popřípadě změnu administrativního kontaktu). Ověřte před vložením identifikátoru své údaje (jméno, příjmení, mobilní telefon ve tvaru +420.111111111 nebo +421.111111111, e-mail, poštovní adresu a datum narození), aby Vám mohly být doručeny všechny PIN kódy pro úplnou identifikaci účtu.

Chci založit účet mojeID, a systém mi stále hlásí, že mám vložit platnou hodnotu.

Zkontrolujte prosím, zda nepoužíváte háčky, čárky, tečku, dvojtečku, podtržítko či mezeru – povolené znaky jsou písmena a - z, číslice 0 - 9 a spojovník (-).

Je možné změnit údaje u kontaktu v registru a současně vytvořit účet?

Ano. Je to jednoduché. Stačí si díky službě WHOIS zobrazit svůj kontakt a po najetí na tlačítko "Založit mojeID" kliknout na odkaz "Založit MojeID se změnou údajů". Během chvíle budete přesměrováni na "Žádost o převod kontaktu do registru identit služby mojeID a provedení změn tohoto kontaktu". Zde můžete aktualizovat téměř veškeré údaje vedené u Vašeho kontaktu, kromě identifikátoru kontaktu (uživatelské jméno) a jména a příjmení, které se Vám zobrazí na šedém pozadí.

Jak se přihlásit?

Na hlavní stránce www.mojeid.cz klikněte na tlačítko Přihlásit se a vložte Vámi zvolené uživatelské jméno a heslo nebo jednorázové heslo (OTP), popřípadě použijte přihlášení pomocí certifikátu či autentikátoru. Záleží na tom, kterou možnost přihlášení jste si v účtu nastavili.

Co dělat v případě, že Vám systém hlásí, že PIN1 a PIN2 je neplatný?

Ověřte, zda je vyplňujete správně. PIN1 a PIN2 je potřeba zadávat naprosto přesně, dodržovat velikost písmen, nezaměňovat písmenka a čísla za jiná, nepsat navíc znaky jako mezera nebo tečka. Pokud to i přes tato opatření nepůjde, můžete si vygenerovat novou sadu PIN1 a PIN2, a to zde (identifikátor je Vaše uživatelské jméno).

Jestliže si nejste jistí, zda jste PINy zadali, či ne, pak si stav účtu můžete ověřit na hlavní stránce
www.mojeid.cz. Zde klikněte na tlačítko Přihlásit se a vložte Vámi zvolené uživatelské jméno. Heslo nevyplňujte a klikněte na OK. V případě, že po Vás systém bude požadovat zadání hesla, znamená to, že se Vám podařilo správně zadat oba PIN kódy. Následně stačí vyžádat heslo, které Vám dorazí na e-mail. Po přihlášení heslo co nejdříve změňte.

Nepřišel mi PIN2 na telefon, číslo je správně a v e-mailu už PIN1 mám.

Od nás jsou posílány všechny PIN kódy současně, tudíž je jen otázka několika minut, než Vám SMS zprávu Váš operátor doručí, prosíme o strpení. V případě, že by PIN nedorazil do dvou hodin, informujte nás o tom na podpora@mojeid.cz. My odeslání PIN kódů prověříme a budeme Vás informovat. Vyvolat znovu zaslání PIN1 a PIN2 je možné i zadáním Vašeho jména účtu do položky identifikátor kontaktu zde. Systém Vám odešle nové PIN kódy.

Došel mi PIN2 SMS zprávou, e-mailem mi ale nic nedošlo.

Vyčkejte prosím dvě až tři hodiny, při automatickém generování e-mailu může dojít ke zpoždění. Rovněž si prosím zkontrolujte, zda nemáte e-mail s PIN1 ve spamu nebo nemáte plnou schránku. Je též možné, že byl při registraci uveden omylem chybný e-mail, viz Při zakládání mojeID jsem omylem uvedl(a) chybný e-mail.

Při zakládání mojeID jsem omylem uvedl(a) chybný e-mail.

  • Založte si nový účet mojeID, a to se správnými údaji.
  • Pokud o konkrétní uživatelské jméno stojíte a pokud je to možné, můžete si také takto chybně zvolený e-mail zkusit založit – pokud to náhodou půjde. Pak si opětovně necháte zaslat sadu obou PINů zde (identifikátor je Vaše uživatelské jméno). Po zadání PIN1 a PIN2 údaj opravíte.
  • Další možností je údaje změnit, viz Jak můžu změnit údaje ve svém účtu?

Jak dlouho trvá dodání dopisu s PIN3?

PIN3 by měl být poštou doručen do týdne, nejpozději do dvou týdnů od zadání PINu1 a PINu2. Pokud se tak nestane, kontaktujte nás prosím se žádostí o opětovné zaslání dopisu na podpora@mojeid.cz.

Nemůžu zadat PIN3 a dokončit tak identifikaci.

  • Nejprve se přihlaste na www.mojeid.cz tlačítkem Přihlásit se, zadejte své uživatelské jméno a heslo, které jste si pro účet zvolili (zde se ještě nezadává PIN3). Pokud si heslo nepamatujete, zvolte prosím možnost „Zapomněli jste heslo?“, kterou uvidíte pod formulářem. Systém Vás provede k heslu náhradnímu.
  • Pečlivě si prosím zkontrolujte, zda se přihlašujete k tomu účtu, ke kterému máte PIN3.
  • Po vstupu do účtu klikněte na sekci Nastavení, ve které najdete okénko pro PIN3. Po přesném opsání kódu klikněte na Aktivovat. V téže sekci si také můžete změnit heslo.
  • Zadáním PIN3 účet identifikujete, to znamená, že jste ověřili platnost adresy.
  • Jestliže máte identifikovaný účet vedený v jakékoli roli u domény (držitel, administrativní kontakt, technický kontakt), pak je možné skrýt adresu tak, aby nebyla vidět ve veřejném prohlížení domén - whois. Adresu si však může skrýt pouze fyzická osoba, která nemá zadané IČO.

Na adrese trvalého bydliště nejsem k zastižení, a tudíž zde nemohu přijmout PIN3.

  • Pokud budete teprve registrovat svůj účet, vyplňte korespondenční adresu. Adresa trvalého pobytu se vyplňuje, až po zadání PIN1 a PIN2..
  • Pokud jste již provedli identifikaci pomocí PIN1 a PIN2, je možné změnit tuto korespondenční adresu. Dopis s PIN3 pak přijde na novou adresu.

Proč posíláte dopis s PIN3 na špatnou adresu? Na tuto adresu nedorazí!

Prosím o zaslání PIN3 do datové schránky.

PIN3 ověřuje platnost Vaší korespondenční adresy, proto není možné si jej nechat zaslat do datové schránky. Není možné ani zadat svou datovou schránku jako korespondenční adresu.

K čemu je PIN3, musím ho zadávat?

PIN3 slouží k tomu, abyste účet aktivovali (ověřili platnost korespondenční adresy). Jestliže máte účet vedený v jakékoli roli (držitel, administrativní kontakt, technický kontakt) u domény, pak je možné po zadání PIN3 skrýt adresu trvalého pobytu tak, aby nebyla vidět ve veřejném prohlížení domén - whois. Adresu si však může skrýt pouze fyzická osoba, která nemá zadané IČO.

Co mám dělat, pokud jsem zapomněl(a) heslo?

Na hlavní stránce www.mojeid.cz klikněte na tlačítko Přihlásit se a následně na "Zapomněli jste heslo?", zadejte svůj e-mail a opište kontrolní kód. Následně Vám přijde e-mail s odkazem, po jehož otevření se objevi se tabulka, do které zadáte nové heslo.

Jak si změnit heslo?

Přihlašte se ke svému účtu mojeID, na úvodní stránce Vašeho účtu v záložce Nastavení klikněte na tlačítko Změnit heslo a zadejte současné a budoucí nové heslo. Potvrďte volbu tlačítkem Změnit.

Jak můžu změnit údaje ve svém účtu?

  • V případě, že jste již při zakládání účtu omylem zadali chybně telefon nebo e-mail, je potřeba vytvořit nový účet, kde vyplníte správné údaje.
  • Chcete-li zachovat své uživatelské jméno, můžete před zadáním PIN1 a PIN2 provést změnu telefonu nebo e-mailu prostřednictvím jiného určeného registrátora ze seznamu na www.nic.cz. Pro změnu registrátora je potřeba nejdříve si nechat zaslat autorizační heslo z Hesla a blokace (na e-mail v registru, pokud je e-mail správný; v opačném případě to lze pouze přes úředně ověřený podpis nebo podpis elektronický). Heslo předáte určenému registrátorovi, provedete u něj změnu a pak se vrátíte prostřednictvím Vytvoření účtu z registru domén ke službě mojeID.
  • Po aktivaci účtu, tedy po zadání PIN1 a PIN2, lze údaje jednoduše změnit.
  • Změnu e-mailu, telefonu i korespondenční adresy je však třeba potvrdit ještě prostřednictvím PIN, který Vám přijde na nový e-mail,na nové telefonní číslo či na novou korespondenční adresu.
  • Změnu adresy trvalého bydliště nijak potvrzovat nemusíte, validované účty však o tuto validaci přijdou.

Jaký certifikát mohu použít pro přihlašování pomocí certifikátu?

Pro přihlášení do mojeID pomocí certifikátu můžete použít buď jednu z akreditovaných certifikačních autorit, nebo certifikát vydaný certifikační autoritou z tohoto seznamu. Seznam certifikačních autorit, které lze použít pro přihlášení, aktualizujeme jednou měsíčně. Může se tedy stát, že nějaká autorita je již v seznamu uvedená, ale přihlásit pomocí certifikátu vydaného touto autoritou ještě nebude možné.

Akreditované certifikační autority:

  • Česká pošta, s. p.
  • První certifikační autorita, a. s.
  • eIdentity, a. s.

Jak si nastavit autentizaci pomoci certifikátu?

Přihlašte se ke svému účtu mojeID pomocí hesla. V záložce Nastavení klikněte na tlačítko Certifikát. K tomu, abyste mohli využít přihlašovaní do mojeID pomocí certifikátu, musí být tento certifikát nahrán ve Vašem prohlížeči. V takovém případě se Vám po kliknutí na Nahrát certifikát zobrazí okno, ve kterém si příslušný certifikát vyberete a tím se nahraje i do mojeID. Jestliže certifikát v prohlížeči nahraný nemáte, objeví se chybová hláška prohlížeče.

Pro přihlášení do mojeID pomocí certifikátu můžete použít buď certifikát od jedné z akreditovaných certifikačních autorit nebo certifikát vydaný autoritou z tohoto seznamu.

Do mojeID lze nahrát pouze jeden certifikát, kterým se budete přihlašovat.

  • Certifikát bohužel z technických důvodů nelze nahrát v prohližeči Safari.

Jak zabránit zneužití účtu?

Doporučujeme nesdělovat Vaše přístupové údaje třetí osobě. Pokud zjistíte, že došlo ke zneužití Vašeho účtu, neprodleně kontaktujte naše zákaznické centrum na podpora@mojeid.cz.

Jak zrušit účet?

V záložce "Nastavení" se nachází volba "Trvale zrušit účet".

  • Pokud není účet evidován u žádné domény, dojde k úplnému zrušení účtu, následně ještě 2 měsíce nelze použít dané uživatelské jméno. Více informací zde.

  • Pokud je účet veden jako kontakt u nějaké domény, dojde pouze k deaktivaci mojeID, ztratíte tedy možnost přihlašovat se ke službám mojeID. Základní kontaktní údaje (jméno a datum narození, organizace, IČO a DIČ, e-mailové kontakty, telefonní číslo a adresa trvalého bydliště) zůstanou zachovány v registru domén, ve kterém je můžete nadále používat. Ostatní doplňující údaje budou z Vašeho profilu odstraněny. U kontaktu je poté možno změnit určeného registrátora.

Může dojít k samovolnému zrušení mého účtu?

Ano, může.

  • Jestliže nevyužíváte účet více než rok, pak může být zrušen, ovšem pouze v případě, že tento účet nezastává roli kontaktu u domény. Využívaný účet je ten, který používáte k přihlašování na stránkách poskytovatele nebo minimálně jednou za půl roku na stránce www.mojeid.cz.

K čemu je validace a jak můžu validovat svůj účet?

Proces validace má za cíl zajistit v centrálním registru dostatek informací pro jednoznačnou identifikaci vlastníka kontaktu pro případ, že taková identifikace bude potřeba. Někteří poskytovatelé webových služeb mohou validaci mojeID vyžadovat pro plné fungování (např. vstup do diskuzního fóra nebo zaslání velmi drahého zboží z e-shopu).

Validovat se můžete pěti způsoby:

  1. Osobní návštěva – s platným dokladem totožnosti (občanský průkaz nebo u cizích státních příslušníků pas) a vytištěnou žádostí o validaci přijdete osobně na adresu našeho sdružení (Milešovská 5, Praha 3). Doklad totožnosti musí obsahovat jméno, příjmení, datum narození, adresu bydliště, fotografii a dobu platnosti. Částečnou kopii dokladu si sdružení CZ.NIC archivuje.
  2. Osobní návštěva na kontaktním místě – s platným dokladem totožnosti (občanský průkaz nebo u cizích státních příslušníků pas) a vytištěnou žádostí o validaci přijdete osobně na kterékoliv kontaktní místo. Seznam kontaktních míst naleznete zde.
  3. Digitální certifikát (elektronický podpis) – žádost o validaci ověřte platným elektronickým podpisem od některé z akreditovaných certifikačních autorit (v současné chvíli jsou to pouze tyto tři: Česká pošta, s. p., První certifikační autorita, a. s., nebo eIdentity, a. s.) a zašlete ji na podpora@mojeid.cz. U fyzické osoby musí být certifikát vystaven na danou osobu. Pokud jde o firemní certifikát, musí být daná osoba v rejstříku firmy dohledatelná, abychom mohli ověřit osobní údaje žadatele. Také je třeba, aby e-mail, který je veden v účtu jako hlavní, souhlasil s e-mailem, na který je certifikát vydán. Z téhož e-mailu musí být zároveň žádost zaslána.
  4. Prostřednictvím datové schránky - důležité však je, aby údaje kontaktu, které mají být ověřeny (validovány) byly shodné s údaji odesílatele datové zprávy dle systému datových schránek a zároveň osoba odesílatele byla osobou oprávněnou ve smyslu zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dat (nikoliv tedy osoba pověřená či administrátor). Proto je třeba, aby odesílatel požádal (povolil) zahrnutí své identifikace do odesílané datové zprávy. To není třeba, pokud bude datovou schránkou zaslána žádost elektronicky podepsaná – pak může být odeslána z jakékoliv datové schránky libovolnou osobou. Přednost bude mít elektronický podpis.
  5. Úředně ověřený podpis – na úřadě, na poště nebo u notáře ověřte svůj podpis na žádosti o validaci a originál zašlete na adresu našeho sdružení (Zákaznická podpora, CZ.NIC, Milešovská 5, 130 00, Praha 3). Dokumenty obdržené v procesu validace budou archivovány.

Podrobnější informace naleznete zde.

  • Pracovní doba, kdy jsou schvalovány žádosti o validaci, je v pracovní dny 08:30-12:00, 13:00-16:00.

Kde se mohu nechat validovat?

  • Na našem pracovišti (CZ.NIC, Milešovská 5, 130 00, Praha 3), a to každý všední den mezi 08:30 až 12:00 a 13:00 až 16:00 hodin.
  • Na některém z validačních míst.

Kde si mohu nechat ověřit podpis?

V jakém případě o validaci přijdu?

Validace účtu trvá, dokud nezměníte údaje, které jsou pro validaci povinné (jméno, příjmení, datum narození nebo IČO, DIČ a adresu trvalého bydliště).

Byl jsem si validovat účet přímo na Vaší pobočce. Na jakém základě si kopírujete můj OP?

  • Nakládání s občanským průkazem upravuje zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech ("ZOP"), s cestovními doklady zákon č. 329/1999 Sb. ("ZCD"). Dle ustanovení § 15a ZOP a § 2 odst. 3 ZCD je zakázáno pořizovat jakýmikoliv prostředky kopie těchto identifikačních dokladů BEZ SOUHLASU občana, kterému byl takový doklad vydán.
  • Vlastník předmětného průkazu byl pochopitelně před udělením souhlasu seznámen s tím, proč je kopie pořizována a za jakým účelem.
  • Sdružení CZ.NIC je registrováno u Úřadu pro ochranu osobních údajů jako správce osobních údajů - k nahlédnutí na
    http://www.uoou.cz, IČ: 67985726.
  • Samozřejmě není nutné poskytnout kopii průkazu, existují i jiné alternativy - úředně ověřený podpis z pracoviště CzechPoint nebo od notáře.

Jak změním e-mail nebo telefonní číslo?

Změnu lze provést po zadání PIN1 a PIN2, případně po zadání PIN3 či po validaci. Změnu telefonního čísla potvrdíte PIN, který Vám přijde na nové telefonní číslo. Více informací viz Jak můžu změnit údaje ve svém účtu?

Lze na vytvořený účet navázat doménu?

Pokud chcete zaregistrovat novou doménu, což lze prostřednictvím kteréhokoli registrátora, můžete jako kontaktní osobu uvést svůj identifikátor, tj. jméno účtu, který jste si vytvořili prostřednictvím služby mojeID. Identifikátor se vypisuje jen jmenovitě bez přípony .mojeid.cz (např. petra). Pokud již doménu máte a chcete ji s Vámi vytvořeným účtem mojeID propojit, je potřeba kontaktovat příslušného registrátora domény a u něj provést změnu držitele. Registrátor Vás informuje, co k tomu bude od Vás potřebovat.

Jaký poplatek je za službu MojeID?

Jestliže jste běžným uživatelem, je služba MojeID zcela zdarma. Jestliže jste poskytovatelem, který chce mojeID implementovat např. do svého e-shopu, pak ceník naleznete zde.

Co je to Doménový prohlížeč a k čemu slouží?

Doménový prohlížeč je aplikace, která slouží k zobrazování údajů z doménového registru a je přímo propojena s účtem mojeID.

Pokud máte svůj účet mojeID vedený u domény v roli držitele či administrativního kontaktu, můžete si zkontrolovat v prohlížeči její stav, ověřit datum, do kterého je doména zaplacena (a u kterého registrátora lze prodloužit její platnost), zda je chráněna technologií DNSSEC a v jaké roli se účet mojeID vůči doméně ocitá – zda jako kontakt držitele, nebo kontakt administrativní. Je také možné zobrazit seznam všech domén, u kterých se účet mojeID objevuje, vše nezávisle na tom, u kterého registrátora se příslušná doména nachází.

Pokud je účet vedený jako technický kontakt u sady jmenných serverů nebo klíčů, je možné je zobrazit. Lze vypsat seznam sad jmenných serverů, sad klíčů a také domén, u kterých jsou tyto sady vedené.

Takto máte své údaje všechny přehledně pohromadě.

Jak se do prohlížeče přihlásím?

Přihlásit se do něj můžete na www.domenovyprohlizec.cz nebo ve svém účtu mojeID v záložce Domény. Záleží na tom, jakou míru identifikace Váš účet má, zda je částečně identifikovaný (PIN1 a PIN2), identifikovaný (také PIN3), nebo validovaný (žádostí s ověřením údajů).

  • Částečně identifikovaný účet

Pokud jste účet částečně identifikovali, tedy jste ještě nezadali PIN3 z dopisu, přihlásíte se do doménového prohlížeče pouze přes stránku www.domenovyprohlizec.cz.

  • Identifikovaný (aktivovaný) účet

Pokud jste již účet plně identifikovali (aktivovali), tedy úspěšně vložili i PIN3, je možné se do prohlížeče kromě přímé varianty přes stránku www.domenovyprohlizec.cz dostat i přímo z Vašeho účtu po přihlášení na www.mojeid.cz. Klikněte na sekci Domény a Přejít na Doménový prohlížeč. Systém Vás na prohlížeč přesměruje a stačí, když potvrdíte tlačítkem OK, že se chcete do prohlížeče přihlásit, údaje jsou předvyplněny.

  • Validovaný účet

Pokud jste prošli procesem validace, můžete se opět přihlásit buď přes svůj účet na www.mojeid.cz nebo na www.domenovyprohlizec.cz.

Chtěl bych znát podrobnosti o službě Doménový prohlížeč.

Veškeré další informace naleznete v nápovědě pro Doménový prohlížeč. Nápovědu si však může zobrazit pouze uživatel, který je ke službě Doménový prohlížeč přihlášený.

Nastavil(a) jsem si přihlašování pomocí OTP či autentikátoru, nemohu se tak ale již přihlásit, k náhradnímu heslu se nedostanu. Co mám dělat?

Pro změnu způsobu přihlašování je třeba napsat žádost, ve které musí být název Vašeho účtu a dále zde musí stát, že žádáte o odblokování způsobu přihlašování pomocí OTP či autentikátoru, dále Vaše jméno, telefon, e-mail a celá adresa. Žádost nám může být doručena čtyřmi způsoby:

  1. Osobní návštěva – s platným dokladem totožnosti (občanský průkaz nebo u cizích státních příslušníků pas) a vytištěnou žádostí přijdete osobně na adresu našeho sdružení (Milešovská 5, Praha 3). Doklad totožnosti musí obsahovat jméno, příjmení, datum narození, adresu bydliště, fotografii a dobu platnosti. Částečnou kopii dokladu si sdružení CZ.NIC archivuje.
  2. Digitální certifikát (elektronický podpis) – žádost ověřte platným elektronickým podpisem od některé z akreditovaných certifikačních autorit (v současné chvíli jsou to pouze tyto tři: Česká pošta, s. p., První certifikační autorita, a. s., nebo eIdentity, a. s.) a zašlete ji na podpora@mojeid.cz. U fyzické osoby musí být certifikát vystaven na danou osobu. Pokud jde o firemní certifikát, musí být daná osoba v rejstříku firmy dohledatelná, abychom mohli ověřit osobní údaje žadatele. Také je třeba, aby e-mail, který je veden v účtu jako hlavní, souhlasil s e-mailem, na který je certifikát vydán. Z téhož e-mailu musí být zároveň žádost zaslána.
  3. Prostřednictvím datové schránky - důležité však je, aby údaje kontaktu byly shodné s údaji odesílatele datové zprávy dle systému datových schránek a zároveň osoba odesílatele byla osobou oprávněnou ve smyslu zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dat (nikoliv tedy osoba pověřená či administrátor). Proto je třeba, aby odesílatel požádal (povolil) zahrnutí své identifikace do odesílané datové zprávy. To není třeba, pokud bude datovou schránkou zaslána žádost elektronicky podepsaná – pak může být odeslána z jakékoliv datové schránky libovolnou osobou. Přednost bude mít elektronický podpis.
  4. Úředně ověřený podpis – na úřadě, na poště nebo u notáře ověřte svůj podpis na žádosti a originál zašlete na adresu našeho sdružení (Zákaznická podpora, CZ.NIC, Milešovská 5, 130 00, Praha 3). Dokumenty obdržené v procesu odblokování budou archivovány.

Nastavil(a) jsem si přihlašování pomocí OTP či autentikátoru, ale již mám jiný telefon. Chtěl(a) bych OTP či autentikátor nastavit znovu. Co mám dělat?

Zvolil(a) jsem si přihlašování pomocí certifikátu. Systém však vždy vyžaduje jen heslo, a ne certifikát. Co mám dělat?

Při přihlášení do svého účtu MojeID pomocí certifikátu rozklikněte u položky způsob přihlášení možnost ''Certifikát''.
Při přihlašování na jiném počítači (v jiném prohlížeči) můžete použít jako způsob přihlášeni heslo, případně nahrát certifikát do prohlížeče v daném počítači.

Můj poskytovatel e-mailu mi nabídl navýšení kapacity schránky, pokud si založím mojeID. Mám již mojeID, ale kapacita se nenavýšila.

Většinou je potřeba přihlásit se do Vašeho e-mailu pomocí ikonky Přihlásit přes mojeID, kterou naleznete jako jednu z možností přihlašování na stránce Vašeho poskytovatele. Pokud se kapacita nenavýší po takovém přihlášení automaticky, kontaktujte prosím přímo Vašeho poskytovatele e-mailu.

Je možné zaregistrovat si účet mojeID bez udání mobilního telefonního čísla či adresy?

To není možné, účet mojeID má sloužit právě k ověření totožnosti. Můžete však použít pro získání SMS zprávy s PIN2 telefon např. někoho z rodiny či známého. Rovněž adresa se uvádí pro získání PIN3. Pokud byste však pak chtěl žádat o validaci, musí být údaje uvedené v účtu totožné s údaji v občanském průkaze.

Lze zaregistrovat více účtů najednou?

Bráníme se duplicitě údajů, přesto více účtů zaregistrovat lze, ale platí následující omezení:

  1. Jestliže v původním účtu ještě nebyly zadány PIN1 a PIN2, pak nic nebrání založení dalšího účtu. V případě, že jste uvedli nějaké chybné informace, tak je tedy možné založit si účet jiný.
  2. Pokud již byly do účtu zadány PIN1 a PIN2, pak záleží na tom, jaký e-mail a telefon jste do účtu zadali. Když v dalším účtu použijete pro registraci jiný telefon a jiný e-mail, pak je možné další účet založit opět bez omezení.
  3. Jestliže však v účtu již byly zadány PIN1 a PIN2 a Vy si přitom chcete založit další účet se shodnými údaji, pak je potřeba počkat měsíc od zadání těchto PINů. Toto omezení se týká pouze shodného telefonu a e-mailu, ostatní data nejsou kontrolována.

Požádal(a) jsem o nové heslo ke svému účtu mojeID, ale systém hlásí, že heslo je neplatné.

Zkontrolujte prosím, zda zadáváte všechny znaky správně, není použit znak navíc a zda heslo patří ke správnému účtu (stává se, že má uživatel více účtů a zadává heslo pro účet nesprávný). Rovněž zkontrolujte, zda jste v minulosti nenastavili jiný způsob přihlašování (OTP, certifikát nebo autentikátor).

Jak je zabezpečeno heslo k účtům mojeID?

Hesla k účtům mojeID jsou zakryptována pomocí hashovací funkce PBKDF2+HMAC+SHA256 a 15 000 iteracemi. Úroveň zabezpečení průběžně zvyšujeme na základě zjištěných informací o případných zranitelnostech.

Jakým způsobem se ověřuje identita uživatelů registrovaných v mojeID?

Identifikace spočívá v tom, že jsou uživateli zaslána hesla pomocí e-mailu a SMS. Následně přichází na řadu ověření pomocí PIN3, který přijde poštou na korespondenční adresu. Tím je ověřeno, že uživatel opravdu disponuje základními kontaktními údaji. Další stupeň ověření, tzv. validace, již spočívá v ověření totožnosti uživatele na základě osobní návštěvy spojené s kontrolou občanského průkazu, zasláním dopisu obsahujícího ověřovací doložku (úředně nebo notářsky ověřený podpis) nebo na základě e-mailu podepsaného elektronickým podpisem jedné z českých certifikačních autorit.

Chtěl(a) jsem si propojit účet mojeID s účtem na Facebooku, avšak stránka mojeid.cz se při nastavování neotevře.

O této skutečnosti víme, bohužel přihlašování do Facebooku přes mojeID zatím nefunguje – chyba je na straně Facebooku při komunikaci s jejich systémem.

Rád(a) bych si u domény, kterou vlastním, skryl(a) adresu trvalého pobytu. Dočetl(a) jsem se, že je to s účtem mojeID možné.

Ano, je to možné, a to u identifikovaného účtu mojeID, to znamená, že byl zadán PIN3. Adresu nelze skrýt u účtů, které jsou registrované na právnickou osobu.
Skrytí adresy provedete v doménovém prohlížeči. Ve svém účtu klikněte na sekci Domény v horní liště a následně přejděte na Doménový prohlížeč. Otevře se Vám stránka Doménového prohlížeče, ve kterém kliknete na sekci "Můj kontakt", odkliknete u adresy okénko "Veřejné" a uložíte. Adresa trvalého pobytu bude v registru skrytá.

Co znamená rozhodčí doložka a řešení sporů Rozhodčím soudem při Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky?

Rozhodčí řízení představuje účinnou alternativu k řešení sporu proti standardnímu řízení před obecným soudem. Uzavřením rozhodčí smlouvy se uživatel služby mojeID podrobuje pravomoci Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky (dále jen „rozhodčí soud“; jedná se o stálý rozhodčí soud zřízený zákonem, zde naleznete více informací). Uzavřením rozhodčí smlouvy je tedy vyloučena pravomoc obecného soudu příslušného dle zákona, ale spor je projednán před rozhodčím soudem, který v něm rozhodne.
Rozhodčí soud při rozhodování postupuje v souladu se zákonem č. 216/1994 Sb., o rozhodčím řízení a výkonu rozhodčích nálezů, a se svým Statutem a Řády. Spor bude rozhodován třemi rozhodci, kteří jsou stanoveni v souladu s Řádem Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky; rozhodcem může být osoba uvedená v seznamu rozhodců.
Náklady spojené s rozhodováním sporu rozhodčím soudem nese primárně žalobce, a to ve výši stanovené sazebníkem nákladů rozhodčího řízení; tyto poplatky určuje a vybírá rozhodčí soud. Každá ze stran nese zároveň další náklady spojené se sporem, typicky se jedná o výdaje na právní zastoupení, event. další výlohy. Obdobně, jako v řízení před obecným soudem, může být dle úspěšnosti ve sporu přisouzena povinnost k náhradě nákladů řízení.
Rozhodčí řízení je oproti standardnímu soudnímu řízení časově méně náročné (např. řízení o doménová jména trvají nejčastěji 3 – 6 měsíců v závislosti na obtížnosti sporu), není veřejné a proti rozhodnutí není možné odvolání. Rozhodnutím ve věci samé je rozhodčí nález, který nabývá právní moci a vykonatelnosti doručením stranám sporu. Vydaný rozhodčí nález může být zrušen pouze z důvodů, které jsou uvedeny v zákoně o rozhodčím řízení, není možné se proti němu odvolat.

Ve svém účtu vidím sekci „Veřejný profil“. Co to je a k čemu to slouží?

Ve svém účtu máte možnost vytvořit si jakousi online vizitku. Pokud kliknete na „Aktivovat veřejný profil“a změny potvrdíte tlačítkem „Uložit“, můžete si ihned zobrazit informace o sobě kliknutím na „Váš veřejný profil“.

Ten bude mít adresu ve tvaru „https://uzivatelskejmeno.mojeid.cz“.

V tomto veřejném profilu si můžete navolit, co se má zobrazovat. Můžete si nastavit barevný vzhled vizitky (kolonka Aktivní šablona), vyplnit si např. přezdívku, navolit si, co se bude zobrazovat. Můžete napsat něco o sobě a nechat zobrazovat svoji fotografii či zveřejnit na sebe ty kontakty, které předtím uložíte v sekci Profil (např. telefon, sociální síť, na které jste k zastižení, Váš web či ICQ).

Pokud budete chtít veřejný profil deaktivovat, stačí okénko „Aktivovat veřejný profil“ pouze odkliknout a toto nastavení uložit. Údaje se opět nebudou zobrazovat.

Jsou nějaké prohlížeče, které mojeID a Doménový prohlížeč nepodporují?

Ano, mojeID a Doménový prohlížeč nepodporuje většinu starších verzí prohlížečů. Podporované prohlížeče jsou:

  • Internet Explorer 11
  • aktuální verze Firefox
  • aktuální verze Google Chrome