Propojení na státní správu (NIA)

Jako uživatel mojeID můžete propojit svůj účet s Národním bodem pro identifikaci a autentizaci (NIA). Propojením získáte možnost se pomocí svého účtu mojeID přihlašovat do různých systémů státní správy.

Propojení účtu mojeID na státní správu je dostupné pouze pro nepodnikající občany České republiky.

Z vybraných služeb se jedná například o Portál veřejné správy (Portál občana), Českou správu sociálního zabezpečení, Daňový portál, Klientský portál MPSV, eRecepty atd.

Seznam všech poskytovaných služeb naleznete zde: https://info.eidentita.cz/sep/

 

 
  • Účet mojeID.

    • Pokud účet nemáte, můžete si ho založit zde.

  • Vyplněné jméno, příjmení, adresu trvalého bydliště, e-mail a telefon.

  • Bezpečnostní klíč.

    • Seznam certifikovaných bezpečnostních klíčů s možností rozdělení podle stupně zabezpečení je k dispozici zde (v anglickém jazyce).

    • Úroveň certifikace vašich bezpečnostních klíčů můžete zjistit v Nastavení → Dvoufaktorové přihlášení → Bezpečnostní klíč.

  • Ověření totožnosti na pracovišti Czech POINT (v případě, že nevyužijete eObčanku). Oveření totožnosti se musí provádět i u již validovaných účtů.

  • Propojení účtu mojeID na státní správu je dostupné pouze pro nepodnikající občany České republiky.

Aby bylo možné propojit mojeID na státní správu (NIA), je třeba mít účet zabezpečen pomocí bezpečnostního klíče s úrovní alespoň FIDO_CERTIFIED_L1. Doporučujeme účet zabezpečit pomocí více bezpečnostních klíčů, které slouží jako záloha v případě ztráty jednoho z nich.

 

Úrovně bezpečnostních klíčů ve vztahu k hodnocení zabezpečení účtu NIA:

  • Bezpečnostní klíče s úrovní NIA značná

    • Hardwarové klíče s certifikací FIDO_CERTIFIED_L1 (Level 1) a vyšší

      • Seznam certifikovaných bezpečnostních klíčů s možností rozdělení podle stupně zabezpečení je k dispozici zde (v anglickém jazyce)

    • Mobilní zařízení s operačním systémem Android 7.0 nebo vyšší (zařízení musí mít aktivní zámek obrazovky ‒ PIN, otisk prstu, rozpoznání obličeje...). Pro přístup k účtu mojeID poté využíváte toto mobilní zařízení.

      • Detailní návod k nastavení systémového bezpečnostního klíče Android je k dispozici zde.

    • Windows Hello je způsob autentizace uživatele na zařízeních s operačním systémem Windows 10. Pro jeho zprovoznění musí mít zařízení nastavený PIN, čtení otisků prstů nebo funkci rozpoznání obličeje. Služba Windows Hello je dostupná pouze v nejaktuálnější verzi Windows 10.

      • Detailní návod k nastavení systémového bezpečnostního klíče Windows Hello je k dispozici zde.

Je možné přidat více bezpečnostních klíčů, se kterými se půjde přihlašovat na státní správu. Všechny bezpečnostní klíče, které chcete propojit na státní správu, musí mít certifikaci L1 nebo vyšší.

Pro každý nově přidávaný bezpečnostní klíč musí proběhnout ověření totožnosti vlastníka na pracovišti Czech POINT nebo pomocí eObčanky. Zabrání se tím zneužití účtu mojeID.

Bezpečnostní klíče doporučujeme přidávat do účtu mojeID v internetovém prohlížeči Google Chrome. Dbejte na to, abyste vždy měli nejnovější verzi prohlížeče.

Funkčnost bezpečnostních klíčů v ostatních prohlížečích nemůžeme zaručit.

Postupy propojení se mohou lišit dle toho, zda již vlastníte eObčanku, která je propojená na služby státní správy. Pokud ano, je proces jednodušší. Vyhnete se návštěvě pracoviště Czech POINT, protože ověření totožnosti proběhne pomocí vaší eObčanky.

 

Propojení na státní správu je nutné vždy potvrdit přihlášením pomocí hesla a bezpečnostního klíče. V tomto případě není možné použít k přihlášení certifikát.

 

Postup bez eObčanky ‒ použijte v případě, pokud nevlastníte eObčanku propojenou na služby státní správy:

  1. Přejděte do Nastavení

  2. Zabezpečte svůj účet mojeID pomocí bezpečnostního klíče v Dvoufaktorové přihlášení  Bezpečnostní klíč.

  3. Vraťte se zpět do Nastavení a v sekci Propojení na státní správu (NIA) klikněte na Nastavit.

  4. Stiskněte tlačítko Propojit s NIAbudete vyzváni k opětovnému přihlášení.

  5. V sekci Propojení na státní správu (NIA) vyberte Navštívit pracoviště Czech POINT a klikněte na Ověřit.

  6. Zobrazenou žádost o validaci vytiskněte a navštivte pracoviště Czech POINT. Přehled pracovišť Czech POINT najdete zde.

  7. Jakmile bude žádost zpracována (to může trvat několik dní), obdržíte e-mail.

  8. Po obdržení e-mailu se přihlaste do účtu mojeID, přejděte do Nastavení a pokračujte jedním z následujících způsobů:

    1.  V sekci Validace klikněte na odkaz Dokončit validaci a propojení s NIA.

    2. V sekci Propojení na státní správu klikněte na Nastavit.

  9. Zobrazí se vám tabulka osobních údajů. Pokud se údaje poskytnuté státní správou liší od údajů ve vašem účtu, aktualizujte je kliknutím na tlačítko Dokončit propojení s NIA.

  10. Vyčkejte, prosím. Dokončení propojení může chvíli trvat.

  11. Pokud bude vše v pořádku, budete přesměrováni do profilu mojeID na záložku Nastavení a zobrazí se hláška NIA propojení dokončeno.

  12. Po úspěšném propojení na státní správu dojde v profilu k uzamčení položek obsahujících osobní a kontaktní údaje, které jsou předávané z Registru obyvatel (jméno, příjmení, datum narození, adresa trvalého pobytu). Rovněž nelze vyplnit položku organizace ‒ propojení na státní správu je určeno pouze pro fyzické nepodnikající osoby. Údaje ve vašem účtu budou nyní automaticky aktualizovány z Registru obyvatel.

Postupy propojení se mohou lišit dle toho, zda již vlastníte eObčanku, která je propojená na služby státní správy. Pokud ano, je proces jednodušší. Vyhnete se návštěvě pracoviště Czech POINT, protože ověření totožnosti proběhne pomocí vaší eObčanky.

 

Propojení na státní správu je nutné vždy potvrdit přihlášením pomocí hesla a bezpečnostního klíče. V tomto případě není možné použít k přihlášení certifikát.

 

Postup s eObčankou ‒ použijte v případě, že vlastníte eObčanku, která je již propojená na služby státní správy:

  1. Přejděte do Nastavení.

  2. Zabezpečte svůj účet mojeID pomocí bezpečnostního klíče v Dvoufaktorové přihlášení Bezpečnostní klíč.

  3. Vraťte se zpět do Nastavení a v sekci Propojení na státní správu (NIA) klikněte na Nastavit.

  4. Stiskněte tlačítko Propojit s NIAbudete vyzváni k opětovnému přihlášení.

  5. V sekci Propojení na státní správu (NIA) vyberte Použít existující prostředek (eObčanka) a klikněte na Ověřit.

  6. Budete přesměrováni na portál NIA, zde vyberte možnost přihlášení eObčanka.

  7. Udělte souhlas s výdejem osobních údajů.

  8. Zobrazí se vám tabulka osobních údajů. Pokud jsou údaje poskytnuté státní správou odlišné od údajů ve vašem účtu, kliknutím na tlačítko Dokončit propojení s NIA dojde k jejich aktualizaci.

  9. Vyčkejte, prosím. Dokončení propojení může chvíli trvat.

  10. Pokud bude vše v pořádku, budete přesměrováni do profilu mojeID na záložku Nastavení a zobrazí se hláška NIA propojení dokončeno.

  11. Po úspěšném propojení na státní správu dojde v profilu k uzamčení položek obsahujících osobní a kontaktní údaje, které jsou předávané z Registru obyvatel (jméno, příjmení, datum narození, adresa trvalého pobytu). Rovněž nelze vyplnit položku organizace ‒ propojení na státní správu je určeno pouze pro fyzické nepodnikající osoby. Kontaktní údaje ve vašem účtu budou nyní automaticky aktualizovány z Registru obyvatel.

Pokud je váš účet napojen na státní správu, některé údaje ve vašem profilu není možné upravovat (jméno a příjmení, datum narození, adresa trvalého bydliště, organizace). Tyto údaje (mimo pole Organizace) jsou aktualizovány automaticky z Registru obyvatel. Zákaz úpravy těchto údajů slouží jako ochrana proti ztrátě validace účtu, která je pro napojení na státní správu nezbytná.

Existuje celkem pět způsobů, jak zrušit propojení svého účtu na státní správu.

 

Pokud budete chtít účet na státní správu propojit znovu, budete muset opět absolvovat celý proces ověřování a propojení (včetně případné návštěvy pracoviště Czech POINT.

 

  1. Zrušení přes profil mojeID

    1. Přihlaste se do účtu mojeID

    2. Přejděte do Nastavení

    3. V sekci Propojení na státní správu klikněte na Nastavit

    4. Stiskněte tlačítko Odpojit od NIA – pro potvrzení bude vyžadováno opětovné přihlášení

    5. Po přihlášení bude zrušeno vaše propojení na státní správu, ale účet bude stále zabezpečen bezpečnostním klíčem a zůstane validován

  2. Zrušení odebráním druhého faktoru (bezpečnostní klíč) v účtu

    1. Přihlaste se do účtu mojeID

    2. Přejděte do Nastavení

    3. V sekci Dvoufaktorové přihlášení klikněte na Nastavit

    4. V sekci Bezpečnostní klíč klikněte na Nastavit

    5. U tokenu napojeného na NIA klikněte na Odebrat a odebrání potvrďte – pro potvrzení bude vyžadováno opětovné přihlášení

    6. Po přihlášení bude odebrán bezpečnostní klíč a bude znemožněno přihlášení na státní správu

  3. Zrušení resetováním přihlášení pomocí druhého faktoru

    1. Při přihlašování do mojeID klikněte na Nefunguje vám dvoufaktorové přihlášení?

    2. Zadejte kontrolní kód

    3. Zadejte PIN1 (přijde na e-mail), PIN2 (přijde SMS), vaše heslo k účtu a klikněte na Odebrat

    4. Tímto způsobem bude zrušeno veškeré dvoufaktorové přihlášení do účtu a již nebude možné se přihlásit na státní správu

  4. Zavoláním na telefonní linku helpdesku (provoz 24/7) ‒ v případě ztráty bezpečnostních klíčů nebo podezření na zneužití účtu mojeID

    1. Vytočte číslo +420 222 745 111 nebo +420 731 657 660

    2. Pracovník ověří znalost některých údajů z profilu (jméno, příjmení, datum narození, trvalé bydliště, e-mail, telefon), čímž ověří Vaši totožnost

    3. V případě souhlasu pracovník helpdesku deaktivuje propojení na státní správu

    4. Tímto způsobem se zruší pouze propojení na státní správu. Váš účet bude stále zabezpečen druhým faktorem

  5. Resetem přihlašování pomocí ověřeného formuláře

    1. Stáhněte si a vyplňte formulář Žádost o reset hesla v MojeID

    2. Ověřte jej a zašlete k nám, způsoby ověření a doručení jsou popsány v nápovědě

    3. Po zpracování žádosti je u účtu resetováno přihlašování, odebrány všechny dvoufaktorové metody a připojení na státní správu. Do účtu se můžete přihlásit heslem

V případě jakýchkoliv dotazů a přípomínek k mojeID pište na e-mailovou adresu podpora@mojeid.cz nebo volejte technickou podporu sdružení CZ.NIC, správce registru domén, na čísle +420 731 657 660 nebo +420 222 745 111 (non-stop).